Animation (ANIM)
Information
- Ämneskategori: Vissa ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-01-08
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Animation är en uttrycksform för att illustrera rörelse i bild och förekommer både som egen konstform och som verktyg för visualisering eller effekter i till exempel spelfilm, reklamfilm, instruktionsfilm och musikvideor. Ämnet animation behandlar olika tekniker som tecknad animation, stopmotion-tekniker samt digitala verktyg.
Undervisningen i ämnet animation ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i planering, genomförande och publicering av animationer med aktuell teknik. Den ska ge eleverna möjlighet att utveckla färdigheter i att arbeta i team under tidspress, planera och organisera arbetsuppgifter samt lösa problem. Eleverna ska också ges möjlighet att arbeta med såväl digitala som traditionella produktionsmetoder.
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i animation aktivt bidra till ett rikt kulturliv i samhället. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla färdigheter i flera former av berättande och gestaltning, där tyngdpunkten ska ligga på färg, form och rörelse. Undervisningen ska även leda till att eleverna utvecklar färdigheter i att arbeta med att utveckla karaktärer. Den ska också ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om betydelsen av tempo, tajmning och rörelsemönster samt om betydelsen av relationen mellan karaktären och bakgrundsmiljön.
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla den egna kreativiteten och förmåga till analys, manusarbete och produktionsplanering. Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur val av rätt form och uttryck i relation till målgrupp och sammanhang samverkar. Undervisningen ska dessutom ge eleverna möjlighet att utveckla ett fackspråk för att kunna kommunicera i produktionsarbetet. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att bedöma animationers kvalitet, till exempel utifrån form, innehåll, rörelser och teknik. Eleverna ska också ges möjlighet att utveckla kunskaper om animationens historia och användningsområden. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området samt om arbetsmiljö.
Undervisningen ska varva praktiska moment med teoretiska och lämna utrymme för diskussion och reflektion över etiska frågor och vad som är ett klokt handlande inom animation.
Undervisningen i ämnet animation ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om produktionsprocessen från idé till publicering samt om lagar och andra bestämmelser inom animationsområdet.
- Färdigheter i traditionell och digital animationsteknik.
- Förmåga att planera, genomföra och presentera animationer.
- Förmåga att forma ett eget bildspråk och ta ansvar för det egna arbetet.
- Förmåga att analysera och bedöma animationer.
- Kunskaper om animationens historia och användningsområden.
Nivåer i ämnet animation
- Nivå 1, 100 poäng.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1.
- Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.
Nivåer i ämnet
Namn | Kod | Poäng |
---|---|---|
Animation Nivå 1 | ANIM1000X | 100 |
Animation Nivå 2 | ANIM2000X | 100 |
Animation Nivå 3 | ANIM3000X | 100 |
Visar träffar 1 - 3 |