Musik (MUSI)
Information
- Ämneskategori: Kapitel 4-ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-02-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Musik finns i alla kulturer och berör oss såväl kroppsligt som tankemässigt och känslomässigt. Musik är en estetisk uttrycksform som har olika funktioner och som betyder olika saker för var och en av oss. Den är också en viktig del i människors sociala gemenskap och har betydelse för individens identitetsutveckling. Ämnet musik har sin grund i konstnärligt uttryck, musikaliskt hantverk och musikvetenskap.
Undervisningen i ämnet musik ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om och färdigheter i musik samt förmåga att skapa och gestalta musik. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att kommunicera med musik som uttrycksform, såväl med medmusiker som med publik. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar förmåga att analysera och tolka musikupplevelser. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att reflektera över sin egen och andras musikaliska gestaltning, i syfte att öka intresset för det konstnärliga skapandet. Undervisningen ska dessutom ta fasta på att stärka elevernas motivation och självförtroende i musikutövandet. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att genom sina kunskaper om och färdigheter i musik bidra till ett rikt kulturliv i samhället.
Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kreativitet och förståelse av samband mellan detalj och helhet. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om röstens och musikinstrumentens konstruktion, funktion och egenskaper. Eleverna ska även ges möjlighet att utveckla kunskaper om musikteknisk utrustning samt om arbetsmiljöns betydelse inom musikområdet. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna får kännedom om lagar och andra bestämmelser inom området.
Samarbetsförmåga och ansvarstagande för arbete i grupp är viktigt i musiken. Därför ska eleverna ges möjlighet att musicera tillsammans med andra. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om jämställdhet och inkluderande arbetsmiljö med utgångspunkt i tillit och trygghet. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att pröva olika metoder för musikinstudering och ges möjlighet att studera och utöva musik från olika tider, kulturer och stilarter. Genom att arbeta praktiskt med musiken ur både teknik- och tolkningsperspektiv ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett personligt uttryck med konstnärlig kvalitet.
Undervisningen i ämnet musik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Färdigheter i att musicera instrumentalt eller vokalt, med ett musikaliskt uttryck.
- Kunskaper om musik, begrepp och stildrag från olika tider och kulturer.
- Kunskaper om musikinstudering.
- Förmåga att kommunicera med medmusiker och publik.
- Kunskaper om röstens och instrumentets konstruktion, funktion och egenskaper samt om röstvård.
- Förmåga att skapa musik.
- Kunskaper om musikteknisk utrustning samt om arbetsmiljöfrågor inom musikområdet.
Nivåer i ämnet musik
- Nivå 1, 100 poäng.