Specialidrott (SPEC)
Information
- Ämneskategori: Vissa ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-02-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Ämnet specialidrott möjliggör en hållbar idrottskarriär och prestationsutveckling inom en specifik idrott, med sikte mot elitnivå som senior. Det behandlar metoder och teorier för träning samt praktiskt utövande av en specifik idrott. Tillsammans med ämnet tränings- och tävlingslära utgör ämnet specialidrott en helhet. Ämnet får bara anordnas på idrottsutbildningar vid riksidrottsgymnasium eller nationellt godkända idrottsutbildningar.
Undervisningen i ämnet specialidrott ska syfta till att eleverna utvecklar den idrottsliga förmågan och kunskaper om teorier och metoder för träning. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att planera, genomföra och utvärdera tränings- och tävlingsverksamhet i en specifik idrott. Vidare ska undervisningen ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur skador och ohälsa kan förebyggas och behandlas samt om betydelsen av nutrition, kosthållning och återhämtning. Undervisningen ska också synliggöra psykologiska utmaningar vid skada och ohälsa.
Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om tränings- och tävlingsmiljöns betydelse för den idrottsliga utvecklingen samt synliggöra utmaningarna med dubbla karriärer.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om människans beteende som individ, grupp- och lagmedlem, samt hur samverkan och kommunikation i tränings- och tävlingssammanhang kan bidra till den idrottsliga utvecklingen.
Undervisningen ska synliggöra och lämna utrymme för diskussion och reflektion om kroppsideal och andra uppfattningar baserade på normer och kulturer som förkommer i tränings- och tävlingsmiljöer. På så sätt ska undervisningen motverka diskriminerande föreställningar och bidra till att människors olika förutsättningar respekteras.
Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att få kännedom om idrottsrörelsens betydelse i samhället, hur den är organiserad samt dess mål och värdegrund.
Undervisningen i ämnet specialidrott ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att tekniskt och taktiskt utöva en specifik idrott.
- Förmåga att planera, genomföra och utvärdera fysiologiska och psykologiska träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan i en specifik idrott.
- Kunskaper om hur nutrition och kosthållning kan anpassas till träning och tävling.
- Förmåga att förebygga skador och ohälsa i en specifik idrott.
- Kunskaper om karriärförutsättningar och karriärvägar inom elitidrotten samt om tränings- och tävlingsmiljöns betydelse för individens utveckling i en specifik idrott.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera i tränings- och tävlingssammanhang.
Nivåer i ämnet specialidrott
- Nivå 1, 200 poäng. Betyg i specialidrott som omfattar nivå 1 kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i tävlingsidrott som omfattar nivå 1.
- Nivå 2, 100 poäng, som bygger på nivå 1. Betyg i specialidrott som omfattar nivå 2 kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i tävlingsidrott som omfattar nivå 2.
- Nivå 3, 100 poäng, som bygger på nivå 2.
Nivåer i ämnet
Namn | Kod | Poäng |
---|---|---|
Specialidrott Nivå 1 | SPEC100IX | 200 |
Specialidrott Nivå 2 | SPEC200IX | 100 |
Specialidrott Nivå 3 | SPEC300IX | 100 |
Visar träffar 1 - 3 |