Tränings- och tävlingslära (TRAN)
Information
- Ämneskategori: Vissa ämnen
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: 2024-02-06
- Giltig till: Ej angivet
Läroplan
- Namn: Gymnasieskolan, GY25
- Gäller från: 2025-07-01
- Senast ändrad: Ej angivet
- Grundförfattning: Ej angivet
- Ändringsförfattning: Ej angivet
Om ämnet
Ämnet tränings- och tävlingslära är tvärvetenskapligt och bygger på människans anatomi, idrottsfysiologi, idrottspsykologi och nutrition. Tillsammans med ämnet specialidrott utgör tränings- och tävlingslära en helhet. Ämnet får bara anordnas på idrottsutbildningar vid riksidrottsgymnasium eller nationellt godkända idrottsutbildningar.
Undervisningen i ämnet tränings- och tävlingslära ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur människan fungerar i tränings- och tävlingssammanhang utifrån idrottsfysiologi, nutrition och idrottspsykologiska teorier. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla förmåga att använda olika metoder vid träning för en idrottslig utveckling. Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla förmåga att planera, genomföra och utvärdera träningen utifrån idrottens krav och den egna förmågan.
Vidare ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om energigivande processer samt kosthållningens och återhämtningens betydelse för träningseffekter och prestationsutveckling. Undervisningen ska även bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om psykologiska aspekter vid träning och tävling samt förmåga att använda metoder för idrottspsykologisk träning. Undervisningen ska dessutom ge eleverna möjlighet att använda ämnesspecifika begrepp och uttrycksformer.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om vanligt förekommande skador inom idrotten samt orsaker till dessa. Den ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om relevanta faktorer i tränings- och tävlingsmiljöer för en hållbar idrottslig utveckling.
Undervisningen ska även motverka diskriminerande föreställningar samt bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om regler och etiska normer vid träning och tävling.
Undervisningen i ämnet tränings- och tävlingslära ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Kunskaper om kroppens byggnad och funktion samt om kosthållning och olika faktorer som påverkar prestationen i tränings- och tävlingssammanhang.
- Förmåga att använda fysiologiska och psykologiska träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan.
- Kunskaper om tränings- och tävlingsmiljöers betydelse för prestationsutveckling.
- Förmåga att förebygga och behandla skador vid idrottsutövning.
- Kunskaper om regler och etiska normer vid träning och tävling.
Nivåer i ämnet tränings- och tävlingslära
- Nivå 1, 100 poäng. Betyg i tränings- och tävlingslära som omfattar nivå 1 kan inte ingå i elevens examen tillsammans med betyg i träningslära som omfattar nivå 1.